Nedávno som sa rozhodol, že k môjmu hraniu sa s openstreetmap sa zíde nejaký GPS logger. Aký bol môj výber a ako som spokojný?

Po dlhšom googlení to nakoniec vyhral Amod AGL3080. Ten sa však na Slovensku nepredáva a žiaľ aj z Amazonu boli zásielky len do USA. Nakoniec som to vyriešil pomerne jednoducho, využitím služieb preposielacej firmy Shipito., ktorá za poplatok poskytla “po box” v USA s preposlaním na Slovensko.

Cena

– GPS logger -57,36 €
– preposlanie z USA na Slovensko – 13, 53 €
– spolu – 70,89 €

S cenou som pomerne spokojný, keďže napríklad od Alzy by o niečo lacnejší GPS logger Holux M-241 stál aj s poštovným necelých 65 €. Nakoniec som však za podobnú cenu získal o výrobok, ktorý mi trocha viac vyhovuje.

Popis

Samotný GPS logger je veľmi jednoduchý, má dve tlačidla, pričom to druhé slúži na zaznamenávanie tzv. waypointov. Interná pamäť má 128 MB, takže na jeho zaplnenie je aj pri sekundovom intervale potrebných niekoľko desiatok hodín (podľa výrobcu 3 dni). Veľkosťou aj váhou je podobný klasickému mobilnému telefónu (nie smartfónu), takže sa dá strčiť aj do vačku na nohaviciach.

Žiaľ, nemá žiaden displej, pre zistenie aktuálnej pozície, ale pre samotné zaznamenávanie trasy to nie je potrebné. A vďaka tlačidlu na waypointy je možná synchronizácia s foťákom a pomocou pribaleného Win/Mac softwéru sa dajú otagovať fotky.

Logger berie energiu z troch AAA batérií, pričom v balíku som ich od výrobcu dostal dokonca dobíjateľné. Výhodou je, že keď časom batérie stratia účinnosť, jednoducho ich môžem vyhodiť a kúpiť nové, nebudem musieť zháňať žiadnu extra špeciálnu batériu.

Do počítača sa pripája pomocou mini USB kábla (nebol súčasťou balenia) a v počítači sa hlási ako štandardné USB. Stačí jednotlivé .log súbory skopírovať do počítača a zmazať. Netreba sa spoliehať na žiadne špeciálne ovládače, ktoré by nefungovali v Linuxe (používam Linux – Ubuntu 12.04), prípadne čakať na ovládače pre prichádzajúce Windows 8. Toto bol hlavný dôvod, prečo som nakoniec nevybral trocha lacnejší logger Holux M-241.

Približne hodina chôdze so sekundovým intervalom záznamu vyprodukovala log súbor o veľkosti 750 KB a okrem zemepisnej šírky a dĺžky aj výšku. Záznam je v .log súbore v populárnom formáte NMEA.

Z tohto formátu sa dá jednoducho konvertovať na to, čo potrebujete. V mojom prípade do GPX, ktoré som nahral do openstreetmap som použil gpsbabel a príkaz:

gpsbabel -i nmea -f "nazov-subor-z-loggera.log" -o gpx -F "skonvertovany.gpx"

Pred nahratím gpx do openstreetmap som si zobrazil skonvertovaný záznam v programe GpsPrune a pomocou neho som vyhádzal body z blízkosti môjho bydliska (ochrana súkromia🙂 ):

Presnosť

Čo sa týka presnosti, tá ma veľmi neprekvapila, bola viac menej podľa očakávaní. Celkom fajn. Na obrázku na začiatku v ľavej hornej časti je z hornej strany les a z dolnej buď kríky alebo ďalej asi trojposchodový obytný dom. Presnosť je presne podľa očakávania na figu. Naopak, v oblasti s dobrou viditeľnosťou, teda na obrázku v dolnej tretine, je presnosť úplne super. Dokonca je vidieť, kde som prechádzal z jedne strany cesty na druhú (ten krátky výpadok nad začiatkom ružovej plochy je zrejme spôsobený sídliskovou trafo stanicou):

Presnosť v zastavanom území je relatívne fajn. Chodník ide v tomto prípade hneď vedľa pomerne hustej zástavby, takže trasa trocha lieta, ale je to fajn:

Čo sa týka pochodu pod stromami, tam je to samozrejme výrazne horšie. Len každých niekoľko metrov sa ukáže zopár bodov, ktoré síce dávajú nejaký prehľad o trase, ale presnosť nič moc. Navyše v tomto prípade ide o pomerne prudký svah, takže veľká časť oblohy a teda aj satelitov je skrytá nielen stromami, ale aj kopcom:

Celú trasu som nahral aj do openstreetmap, kde si ju môžete pozrieť buď cez nejaký OSM editor alebo stiahnuť.

Záver

Takže záverom, som celkom spokojný.